Als je een familiebedrijf bent en dat ook nadrukkelijk in de identiteit van de onderneming naar voren wilt laten komen, dan is het van belang om familie te betrekken bij het familiebedrijf. Dat lijkt makkelijk maar is tegelijkertijd ontzettend lastig. Want wie is eigenlijk familie? En in welke situaties ben je wel familie en wanneer niet?
Hieronder een voorbeeld van de worsteling met de vraag ‘Wie is familie’ van een derde generatie familiebedrijf. De oprichter heeft de onderneming destijds overgedragen aan zijn kinderen, een dochter en twee zonen. Zij hebben het bedrijf uitgebouwd van een lokaal installatiebedrijf tot een regionale speler. Uiteindelijk heeft de jongste zoon alle aandelen overgenomen van zijn broer en zus. Zijn twee kinderen hebben de aandelen en de leiding weer van hem overgenomen. Binnenkort bestaat het familiebedrijf 75 jaar en dat wil de derde generatie uitgebreid vieren met hun medewerkers, klanten en relaties en met de familie. En er komt een biografie over het familiebedrijf. Maar wie van de familie nodig je dan uit? Want wie is de familie die bij het bedrijf betrokken is?
Als broer en zus bij hun vader op bezoek zijn, bespreken zij dit dilemma met hem. De eerste reactie van vader is dat het nu ‘ons familiebedrijf’ is, want zijn broer en zus zijn er tenslotte uitgestapt. Maar zij zijn toch ook familie van onze grootvader, de oprichter van het bedrijf, werpt zijn dochter tegen.
Dit voorbeeld illustreert goed dat de vraag ‘Wie is familie’ afhangt van de situatie. Formeel hebben de familieleden die in het verleden zijn uitgestapt geen betrokkenheid meer, maar zij maken wel onderdeel uit van de geschiedenis van het familiebedrijf. Dan past het wel om hen uit te nodigen voor activiteiten waar die geschiedenis van belang is. Maar hen uitnodigen voor het jaarlijkse personeelsfeest ligt minder voor de hand.
Stel dat er onder de neven en nichten in de derde of vierde generatie talenten zitten die ook interesse hebben om in het bedrijf te komen werken. Dan rijst de vraag of dat mogelijk is en die valt onder het onderwerp ‘familieleden in het bedrijf.
Steeds vaker denken ondernemende families er bewust over na en formuleren meerdere antwoorden op de vraag ‘Wie is familie’. Als medewerker of aandeelhouder gelden er andere definities dan bijvoorbeeld voor de familie als ambassadeur voor het bedrijf of de familie van de oprichter. Als je de verschillende situaties doordenkt en heel goed kijkt naar de rol of rollen die familieleden vervullen dan is de vraag ‘Wie is familie’ een stuk minder lastig te beantwoorden.