Blog

Onschatbare waarde(n) voor bedrijf èn familie

By februari 2017 september 16th, 2019 No Comments

Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) heeft in februari een rapport gepubliceerd over het overdragen van familiewaarden. Het rapport stelt dat familiebedrijven beter kunnen presteren door hun sterke familiewaarden. Ten eerste kan het personeel zich door die waarden goed met het bedrijf identificeren. Verder leiden de waarden tot goede relaties met leveranciers en afnemers. Deze twee factoren samen zorgen dat familiebedrijven beter presteren dan niet-familiebedrijven.

Daarmee positioneert ECFB het onderwerp: met waarden werken is geen softe bezigheid, het gaat om harde resultaten! ECFB geeft de lezer een duidelijke reden om door te lezen en niet af te haken op een soft verhaal over familiewaarden. Vervolgens  beschrijft het rapport het onderzoek bij 15 bedrijven en doet aanbevelingen over de manier waarop waardenoverdracht bij generatiewisselingen kan plaatsvinden. De aanbevelingen kwamen er heel kort gezegd op neer dat families tijd moeten maken om met elkaar over waarden te spreken en ze vast te leggen. En ze moeten niet bang zijn om waarden te herijken als dat nodig is.

Al met al prima aanbevelingen met een gedegen ondergrond. Het is mooi dat het ECFB zo sterk aanbeveelt om met waarden aan de slag te gaan. Want vaak zien ondernemers niet hoe praten over waarden kan leiden tot betere managementpraktijken of betere resultaten.

We zien in onze praktijk dat het gesprek over waarden nog meer resultaten kan hebben. Recent zagen we dit gebeuren na de dood van een oprichter van een familiebedrijf. Hij was tot op het laatst actief geweest in het bedrijf. Zijn kinderen begonnen pas echt met elkaar over het bedrijf te praten na zijn overlijden. Iedereen was bang dat ze ruzie zouden krijgen. Maar ze kwamen in gesprek. De waarden van hun vader waren een geliefd gespreksonderwerp en bleken hen te verbinden. Ze kozen na vele gesprekken met elkaar en het management een paar waarden die ze wilden voortzetten. Ze gaven nieuwe inhoud aan die waarden. Bewust wilden ze ook een aantal managementpraktijken wijzigen. Het hele proces nam veel tijd, maar gaf ook veel voldoening. Zo brachten de waarden niet alleen het bedrijf wat. Ook de band tussen de kinderen van de volgende generatie werd versterkt.
Praten over waarden brengt dus niet alleen financieel rendement. De bijdrage aan stabiel eigenaarschap en emotioneel rendement voor de familie is ook van onschatbare waarde.

Meer weten? Neem gerust contact op.