De familie Bathel vergadert samen met hun adviseur en op de agenda staat het familiestatuut. Het is alweer 6 maanden geleden sinds de vorige sessie en de motivatie is weggezakt. Het is nu immers goed geregeld?
Het echtpaar Barthel is de tweede generatie van een familiebedrijf dat sauzen maakt. Er werken 185 mensen en naast de hoofdvestiging in Sneek heeft het een productielocatie in Frankrijk en binnenkort één in Zweden. Vader Mark is begin 70, oud-DGA en hij vormt samen met zijn vrouw Marie het STAK-bestuur. Marie is 62 jaar, hoofd HR en lid van het MT. Er zijn drie kinderen, Saskia, Kees en Harm. Saskia (34 jaar) is verantwoordelijk voor de sales Benelux en de enige die in het bedrijf werkt. Kees (36 jaar) is het oudste kind en werkzaam als advocaat op de Zuidas. Harm (26 jaar) heeft vorig jaar zijn master filosofie behaald. Na een aantal sollicitaties gaat hij aan de slag als fractiemedewerker bij PvdA/GroenLinks.
Familiestatuut
Drie jaar geleden hebben de kinderen 60% van de certificaten geschonken gekregen. Sindsdien is iedereen zich bewust van dat ze aan de slag moeten om te bespreken hoe ze als familie samen eigenaar willen zijn. Ze zijn begonnen met het schrijven van een familiestatuut samen met een adviseur. Maar dat het nu door de drukke agenda’s 6 maanden heeft stilgelegen, is niet bevorderlijk voor de motivatie.
Tijd vrijmaken voor de rol van de eigenaar valt vanuit time management in de categorie: wel belangrijk maar niet urgent. Op dit moment is immers alles geregeld? Juist nu beginnen met het betrekken van de volgende generatie zorgt ervoor dat er tijd genoeg is voor hun ontwikkeling richting goed eigenaarschap. En wat ook meespeelt is dat de rol als mede-eigenaar best abstract is, waardoor het voor de nieuwe certificaathouders een beetje een ver-van-mijn-bedshow is.
Concreet
De familie en adviseur keken een jaar terug: welke besluiten zijn er genomen en welke thema’s spelen er nu in het bedrijf die de eigenaren raken? Dit bleek een goede oefening. Al pratende kwam de familie Barthel op een heel aantal onderwerpen. Om er een paar te noemen: het gedwongen vertrek van de zittende en de benoeming van een nieuwe CFO; het besluit om uit te breiden richting Scandinavië en de investering in de productielocatie in Malmö; het meerjarenplan 2025-2028 met daarin het vraagstuk hoe de duurzaamheidsambitie verder wordt vormgegeven. De thema’s concreet maken, gaf energie. Een goed startpunt om samen na te denken hoe certificaathouders bij deze vraagstukken betrokken kunnen worden. De afspraak voor de volgende sessie over het familiestatuut was snel gemaakt.
Meer weten over samen eigenaar zijn van een familiebedrijf? Lees het boek Goed eigenaarschap.